Magsyra på liv eller död

Har du orolig mage, matsmältningsproblem, upptäckt att du inte tål vissa livsmedel, eller känner dig trött eller hängig? Uppnår du inte dina resultat att bygga muskler eller tappa fett trots att du följer kostråden och tränar seriöst? Risken är då stor att du har för låga nivåer av magsyra (hypochlorhydria) eller total avsaknad av magsyra (achlorhydria)

Sura uppstötningar och orolig mage förknippas ofta med för
mycket magsyra, men faktum är att 9 av 10 personer som har symptom av för
”mycket” magsyra, har i regel för låga nivåer av magsyra. Denna syra är i
grunden livsviktig för vår överlevnad. Ändå pumpar svenskarna i sig mediciner
såsom Samarin, Zantac och andra syraneutraliserande preparat för att lindra
sina oroliga magar.

Magsyran har två livsviktiga funktioner, (1) att bryta
ner maten i beståndsdelar som möjliggör absorption i tarmarna och (2) som en
skyddande barriär mot främmande bakterier via mat och luftvägarna. Faktum är
att låga nivåer av denna syra, är kopplad till ökad risk för osteoporos
(benskörhet), järnbrist (anemia), astma (brist på B12) och andra sjukdomar. Vad
är syftet att få i oss alla vitaminer och mineraler om kroppen inte har
möjlighet att ta upp dessa livsviktiga ämnen?

Låga nivåer av magsyra ökar risken att utveckla matintoleranser vilket kan ge symptom i form av huvudvärk, trötthet, oroliga magar, brist på energi och uppstötningar. Matintoleranser utvecklas när näringsämnen, såsom proteiner inte bryts ner i sina minsta beståndsdelar, och klassificeras som främmande inkräktare av kroppens immunförsvar.

Låga nivåer av magsyra är även vanligt förekommande i personer med autoimunna sjukdomar, exempelvis allergiska reaktioner, MS,  remathoid athrit och diabetes. Det verkar även finnas en koppling mellan dessa sjukdomar och matintoleranser, där studier på bland annat RA har visat på  avsevärda förbättringar av sjukdomstillstånd, i en studie ända upp till 96% av
deltagarna.

Intressant nog så förknippas symtomen av för mycket magsyra med en stigande ålder, trots att nivåerna av detta livsviktiga ämne snarare minskar
med stigande ålder. För dig som inte känner några större problem, bör du
överhuvudtaget fundera på dina nivåer av magsyra? Faktum är att vanliga
träningsmål som att gå ner i vikt, bygga muskler samt att bli piggare hämmas om
dina nivåer av magsyra inte är tillräckliga. Därför väljer jag och mina kollegor
att titta på detta område när vi arbetar med våra klienter.

För dig som vill fördjupa dig närmare i ämnet, rekommenderas

Why stockmach acid is good for you, Jonathan v. Wright & Lane Lenard.

The HCL acid test, Charles Poliquin.

Maxmimize your progress with hydrochloric acid, Charles Poliquin.

Bilden i inlägget är tagen av Ambro / FreeDigitalPhotos.ne

This article has 4 comments

  1. Bra skrivet, prel boka tor em/kväll för ev. uppdrag. får mer info i början av veckan. hör av mig asap.

  2. Hur kan man kolla om man har för lite, eller ingen magsyra???

Leave a Reply

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *